Doudou Ndiaye Rose

Elke slag op de trom is een eerbetoon aan Afrika, de bakermat van het ritme. Op school werden mijn klasgenootjes gek van mijn getik tijdens de lessen. Waarschijnlijk vonden ze mij een neuroot, maar ik reageerde slechts op de muziek in mijn hoofd. Drummer ben ik nooit geworden. De belangstelling voor het slagwerk is echter nooit verdwenen. In Nederland ben ik bijvoorbeeld naar optredens van de percussiebands ‘Slagerij van Kampen’ en ‘Stomp’ geweest. Vooraf dacht ik dat er weinig publiek zou zijn, maar de zalen waren uitverkocht. Een positieve ervaring. Maar hoe goed deze musici ook zijn, er is maar een meester. En die komt uit Senegal: Doudou Ndiaye Rose. De componist en bandleider veroverde de wereld met zijn vernieuwende en complexe muziek. Zijn unieke talent werd erkend door grote namen als The Rolling Stones en Miles Davis. Het nummer ‘Rose Rhythm’ behoort zonder twijfel tot zijn beste werk. Afgelopen augustus stierf Doudou op 85 jarige leeftijd. Hij liet een grote muzikale familie achter.

About Fredrik Hamer

Artist
This entry was posted in Miniblog and tagged , , , . Bookmark the permalink.

Thank you!